התשובות שניתנות על ידי הנבדק לאחר שנשאל מספר שאלות בבדיקת פוליגרף, הן אלו שקובעות האם אותו האדם דובר אמת או שקר. הרעיון מאחורי העניין פשוט – מחברים את הנבדק למכונה, שואלים אותו מספר שאלות שהוכנו מראש ולאחר פענוח על ידי הבודק, מתקבלת התשובה, באמינות שיכולה להגיע גם עד ל-98%!

מה שואלים בבדיקת פוליגרף, מי בדיוק שואל את השאלות ומידע חשוב נוסף הקשור בנושא – את הכל תקבלו בשורות הבאות.

 

שאלות בבדיקת פוליגרף
סוגי שאלות בבדיקת פוליגרף – מי שואל, מה שואלים ואיך זה קשור למטרת הבדיקה? מדריך מקיף

 

 

שאלות בבדיקת פוליגרף – כיצד הן עוזרות לגלות אמת או שקר?

בדיקת פוליגרף מאפשרת לגלות את האמת באשר למספר שאלות רלבנטיות שעומדות על הפרק. היא נשענת על העובדה שמתרחשים שינויים פיזיולוגיים שאינם רצוניים אצל אדם האומר דברי שקר, כך שאם עוקבים אחר שינויים אלו ניתן לזהות מתי בן אדם משקר.

בהתאם לכך, מכונת הפוליגרף עוקבת אחר מדדים פיזיולוגיים שונים, ביניהם קצב הלב, לחץ הדם, חום הגוף, המוליכות החשמלית של העור כתוצאה מהזעה ועוד.

על מנת שהבדיקה לא תיפסל, על הנבדק לקבל לידיו את השאלות שיכללו בה מבעוד מועד ואין לשאול אותו שאלות נוספות מלבד מה שנקבע.

שאלות בבדיקת פוליגרף אינן אמורות להיות שאלות פתוחות מדי, כך שהתשובה עליהן צריכה להיות מאוד קצרה וממוקדת – "כן", "לא", או משפטים קצרים ככל שניתן.

 

מי שואל את השאלות בפוליגרף?

בדיקת פוליגרף הינה מאורע די מלחיץ, אך האדם הנבדק חייב לשמור על קור רוח ולהיות רגוע ככל שניתן על מנת לעבור את הבדיקה בהצלחה ושהיא לא תיפסל חלילה.

משום שכך, כל נוכחות שאינה מחויבת של אדם כלשהו במהלך הבדיקה אינה רצויה ולמעשה אף עתידה לפסול אותה על הסף. אז מי שואל את השאלות בבדיקת פוליגרף?

השאלות צריכות להישאל רק על ידי הבודק, כך שבחדר עצמו אמורים להימצא רק הוא והנבדק. מקרה חריג הוא הצורך בנוכחותו של מתורגמן.

 

שאלות שנשאלות לפני תחילת הבדיקה בפוליגרף

לפני שנסקור בפניכם אילו שאלות נשאלות במהלך בדיקת פוליגרף וניתן לכם מספר דוגמאות לשאלות, חשוב כי תהיו מודעים גם לגבי שאלות שנשאלות לפני תחילת הבדיקה בפוליגרף.

שאלות אלו נוגעות בהיבטים הבאים:

#1 ידיעת מטרת הבדיקה – ראשית כל, יש לשאול את הנבדק האם הוא יודע מדוע הוא הגיע לבצע את הבדיקה ולוודא שהוא מאשר שהוא מוכן להיבדק במכונת אמת.

#2 חשיפה לשאלות – על פי החוק, הנבדק חייב לדעת אילו שאלות יישאלו בבדיקת הפוליגרף שלו. לכן, כמה ימים לפני הבדיקה, הנבדק צריך לקבל את השאלות שישאלו. רגע לפני הבדיקה יש לשאול את הנבדק האם הוא מאשר כי קיבל לידיו את השאלות מראש, עבר עליהן והסכים שהן יופיעו בבדיקה.

#3 שימוש בסמים, תרופות ואלכוהול – הבודק גם צריך לשאול את הנבדק האם הוא משתמש בתרופות באופן קבוע והאם הוא צרך חומרים שונים לפני ביצוע הבדיקה.

חשוב לציין כי בעת מתן המענה לשאלות אלו, הנבדק אינו מחובר למכונת הפוליגרף והן למעשה נועדו לוודא כי כל התנאים כשרים לביצוע הבדיקה ושהיא לא תיפסל בהמשך.

 

סוגי שאלות שנשאלות בבדיקת פוליגרף

על מנת שניתן יהיה לפענח באמצעות הפוליגרף האם אדם אמר דברי אמת או שקר, צריך לשאול אותו שאלות ספציפיות שמהוות את קו הבסיס שלגביו ניתן לבצע את ההשוואה הרצויה.

ישנן מספר סוגי שאלות שנשאלות בבדיקת פוליגרף שעוזרות לעשות זאת והן מחולקות באופן הבא:

📌 שאלות סרק – שאלות אלו נשאלות בתחילת הבדיקה וכוללות נגיעה בנושאים שלנבדק אין סיבה לשקר לגביהם. שאלות סרק יכולות להיות: "מה גילך?", "מה מספר הילדים שלך", "האם שמך הוא אבי?" וכו'.

הבוחן גם יכול לבקש מהנבדק לשקר בכוונה בשאלות אלו, מה שיכול לסייע בפענוח התוצאות.

📌 שאלות השוואה – שאלות אלו מיועדות ליצור אצל כל אדם חוסר נוחות מסוים ורגשות אשם. הן אינן נוגעות בסיבה אליה הגיע האדם להיבדק אלא כוללות היבטים מוסריים כלליים.

שאלות השוואה יכולות להיות: "האם אי פעם שיקרת לאדם שקרוב אליך?", "האם תמיד אתה דובר אמת?" וכו'.

📌 שאלות רלבנטיות – אלו הן השאלות שעליהן מעוניין מזמין הבדיקה לדעת האם הנבדק דובר אמת או לא. הן מגוונות ביותר, נקבעות מראש על ידי מזמין הבדיקה, הנבדק והבודק והן קשורות לנושא הבדיקה באופן ספציפי.

 

שאלות בבדיקת פוליגרף
גם כאשר מטרת הבדיקות היא שונה – האופן שבו יישאלו שאלות בבדיקת פוליגרף יהיה דומה בכל המקרים

 

כמה שאלות שואלים בבדיקת פוליגרף? מספר שאלות הסרק ושאלות ההשוואה אינו מוגבל, אך ככל שמדובר בשאלות הרלבנטיות, יש לשאול יותר משאלה אחת ועד 9 שאלות מקסימום.

מסיבה זו, בדיקת פוליגרף נמשכת בפועל עד כשעה וחצי. חשוב גם לציין כי התשובה האם נבדק דבר אמת או שקר לאחר מתן מענה על שאלות בבדיקת פוליגרף, אינה ניתנת במקום אלא רק לאחר כ- 24 שעות בערך, בסיום הפענוח של הבודק את תוצאות הבדיקה.

 

דוגמאות לשאלות פוליגרף

שאלות שנשאלות בבדיקת פוליגרף שצריכות לעניין את הנבדקים הן אלו שאותן הוחלט להגדיר כשאלות רלוונטיות. כלומר, נוגעות בנושא החקירה ועליהן מעוניינים לדעת האם הנבדק דובר אמת או שקר.

השאלות עצמן נקבעות מראש ונוגעות בנושא הבדיקה באופן ישיר. בטבלה הבאה ריכזנו שאלות נפוצות בבדיקת פוליגרף, אשר קשורות בנושאים שונים:

שאלות פוליגרף לפי סוג הבדיקה באילו נושאים עוסקות שאלות בבדיקת פוליגרף
שאלות פוליגרף לפני קבלה לעבודה נוגעות בכל מה שחשוב למעסיק לדעת על העובד הפוטנציאלי. למשל,

  • "האם יש לך עבר פלילי?"
  • "האם עבדת פעם אצל חברה מתחרה?"
  • "האם צרכת סמים קלים או קשים במהלך השנה החולפת?"
  • "האם אכן סיימת תואר ראשון?"
  • "האם בעבר נעצרת או נחקרת על ידי המשטרה?"
שאלות בבדיקת פוליגרף לעובדים בארגון יכולות להיות קשורות לבדיקות שגרתיות בארגון. למשל,

  • "האם ידוע לך על עובד שמתנהל בצורה שאינה חוקית או תקינה".
  • או כאלה במסגרת תחקיר בשל אירוע מיוחד. למשל, "האם מסרת מידע למתחרים?"
  • "האם ביצעת אי פעם מעילה כלשהי בכספי המשרד?"
  • "האם גנבת מתישהו משהו ממקום העבודה הנוכחי שלך?"
  • "האם עישנת סמים או שתית אלכוהול בזמן העבודה?"
שאלות בפוליגרף לגילוי בגידה
  • שאלות כמו "האם הינך בוגד/ת?" או "האם את/ה נמצא/ת בקשר רומנטי עם אדם אחר?, יכולות לעלות במסגרת תביעות גירושין או כהליך שגרתי לבדיקת אמינות בין בני זוג.
  • "האם היה לך או יש לך קשר רומנטי עם אדם ממקום העבודה?"
  • "האם הינך מקיים יחסים רומנטיים וירטואליים עם גורם כלשהו שהוא לא בן/בת הזוג?"
שאלות בפוליגרף בתביעות ביטוח חברות הביטוח יכולות להזמין בדיקת פוליגרף למבוטח במסגרת תביעה שלו ולשאול בה שאלות כמו:

  • "האם אתה משתמש בכיסא גלגלים  באופן קבוע?",
  • "האם אמצעי המיגון ברכב עבד בזמן הגניבה?"
  • "האם גרמת נזק לרכב שלך בעצמך?"
  • "האם את/ה נעזר באופן קבוע באדם אחר על מנת להתלבש ולהתרחץ?"
  • "האם את/ה נעזר קבוע בכיסא גלגלים או הליכון לצרכי התניידות בתוך ומחוץ לבית?"
  • "האם את/ה קשור לשריפה שהתרחשה בבית העסק שלך?"

 

שאלות פוליגרף – קובעות גם את מחיר הבדיקה

המחיר של בדיקת פוליגרף תלוי במספר גורמים, אך הדבר המשמעותי ביותר בקביעת העלויות הוא אילו שאלות יישאלו בבדיקת הפוליגרף.

ככל שמדובר בבדיקה שגרתית שאינה ספציפית למקרה מסוים (כמו בדיקה לפני קבלת עובדים לעבודה, או פוליגרף לעובדים ותיקים כחלק מנוהל קבוע), המחיר יהיה נמוך יותר, שכן מדובר בשאלות מוכנות מראש שדי חוזרות על עצמן.

שאלות בבדיקת פוליגרף אשר מנוסחות בצורה יותר פרטנית, גורמות לתהליך להיות ארוך יותר ולכן העלויות יתייקרו בהתאם.

ניסוח שאלות בבדיקת פוליגרף הוא דבר חשוב מאוד, מאחר וניסוח שאלות מיטבי ומקצועי, יוכל לעשות את כל ההבדל בין בדיקה איכותית ומוצלחת – לבין בדיקה שאותה ניתן לסתור ושבסופו של דבר לא תועיל.

מסיבה זו חשוב מאוד להתקשר עם מכון פוליגרף מקצועי ובעל ניסיון ולא להתפשר על פחות מכך. עם פוליגרף פרו תוכלו לקבל הצעות מחיר בין מכוני פוליגרף מובילים, לבצע השוואת מחירים ביניהם ולבחור בצורה נכונה.