רבים שואלים את עצמם האם פוליגרף קביל בבית משפט, זאת לאור העובדה שהשימוש בבדיקה זו הוכח ככזה שיכול להבדיל בין אמת לשקר בצורה אובייקטיבית.

מאחר שקיים מידע רב באינטרנט שכולל מיתוסים לגבי השאלה האם בדיקת פוליגרף היא ראיה קבילה, מצאנו לנכון לפרט עבורכם את העובדות הנכונות ביותר בנושא ולעשות לכם קצת סדר בכל הקשור לכך.

אז האם פוליגרף קביל בבית הדין לעבודה? ומה לגבי בית המשפט לענייני משפחה או במסגרת משפט פלילי? כל התשובות לפניכם.

 

האם פוליגרף קביל בבית משפט
האם פוליגרף קביל בבית משפט ובאילו תנאים? מדריך מקיף

 

 

מהי בדיקת פוליגרף והאם היא אמינה?

לפני שניכנס לעומק הדברים ונסביר לכם האם בדיקת פוליגרף קבילה בבית משפט?, חשוב שתבינו מהי בדיקת פוליגרף, האם בדיקת פוליגרף אמינה וכיצד היא מתבצעת בדיוק?

ובכן, הפוליגרף הוא מכשיר שנחשב לגלאי אמת, שעוקב אחר שינויים במדדים פיזיולוגיים שונים של הנבדק כתוצאה למענה על שאלות.

כאשר אדם משקר, מתרחשות בקרבו תופעות פיזיולוגיות שאינן רצוניות, מה שניתן לגילוי על ידי המכשיר והבוחן שמפרש את התוצאות. שינויים אלו כוללים עלייה בקצב הלב ולחץ הדם, שינוי במוליכות החשמלית של העור בשל הזעה מוגברת ועוד.

מהלך הבדיקה הינו קבוע וכולל מתן מענה על שאלות מסוגים שונים, שאותן יודע מראש הנבדק. השאלות כוללות שאלות סרק (כגון, מה גילך?), שאלות מלחיצות שאינן קשורות לעניין (כגון, האם אי פעם עשית משהו שאסור לעשות?) ושאלות רלבנטיות למקרה.

ניתן להשתמש בבדיקת פוליגרף למגוון צרכים והיא מאוד נפוצה בבדיקות שונות בעבודה וביחסים בין אישיים. האם פוליגרף אמין?  ניתן לומר כי בדיקת פוליגרף הינה אמינה בין 80 ל- 97 אחוזים והדבר אומר כי היא אינה מדויקת ב- 100% אך בהחלט קרובה לכך ומספקת מידע רב ערך על האם אדם משקר או לא.

 

בדיקת פוליגרף כראיה קבילה בבית משפט

לגבי התשובה לשאלה האם פוליגרף קביל בבית משפט, הדבר תלוי בערכאה המשפטית הנידונה ובאופן הבא:

#1 קבילות פוליגרף בבית המשפט לענייני משפחה – בתנאים הנדרשים, כפי שנסביר בהמשך, בדיקת הפוליגרף תהיה קבילה בבית המשפט לענייני משפחה.

בדיקות אלו מתבצעות לצרכי אבחון וביסוס טענות, בדיקות נאמנות או בגידה ולצרכי בירור מחלוקות, כולל בתחום של דיני ירושה וצוואה.

#2 קבילות פוליגרף בבית הדין לעבודה – גם במקרה הזה, כל עוד קיימת עמידה בתנאים הנדרשים, בדיקת הפוליגרף תהיה קבילה ויכולה לשמש כראייה לכל דבר ועניין.

#3 קבילות פוליגרף בהליך פלילי על פי החוק, בדיקת פוליגרף אינה קבילה במשפט הפלילי, אינה יכולה לשמש כבסיס לבקשה למשפט חוזר, אינה יכולה לשמש כראייה רשמית.

כמו כן, חוסר הסכמה של הנאשם בפלילים לעבור בדיקת פוליגרף אינה יכול לשמש לרעתו במסגרת המשפט הפלילי.

קיימות גם ערכאות משפטיות נוספות אשר נוהגות להשתמש בבדיקת פוליגרף כאשר מתמלאים כל התנאים לביצועה, כגון בית הדין לתעבורה ובית המשפט לתביעות קטנות.

מכך ניתן להבין כי קיימת קבילות פוליגרף בהליך אזרחי ולא קיימת קבילות פוליגרף במשפט הפלילי.

 

האם פוליגרף קביל בבית משפט
פוליגרף קביל בבית משפט לענייני עבודה ולכן ייתכן שאדם שתובע את מנהליו וישקר בבדיקה, יפסיד במשפט

 

מהם התנאים לקבילות פוליגרף בבית משפט אזרחי?

ציינו כי קיימים תנאים לקבילות פוליגרף בבית משפט אזרחי, והנה הם לפניכם:

#1 כל הצדדים המעורבים צריכים להביע את הסכמתם בכתב לעבור בדיקת פוליגרף לצורך העניין הנדון במשפט.

#2 כל הצדדים צריכים להסכים בכתב כי תוצאות בדיקת הפוליגרף יכולות לשמש כראייה בהליך המשפטי.

#3 הבדיקה צריכה להתבצע על פי כל הנהלים הנדרשים והמצופים מבדיקה זו.

#4 בדיקת הפוליגרף צריכה להתבצע על ידי מכון פוליגרף מורשה ובלתי תלוי.

בנוסף, חשוב מאוד לציין כי בדיקת פוליגרף לבדה, על פי רוב, אינה יכולה לשמש כראייה בלעדית לטובת ביסוס התביעה והחלטת השופט. לשם כך נדרשות עוד הוכחות, כאשר בדיקת הפוליגרף הינה רק עוד אחת מהראיות.

מתי פוליגרף קביל בבית משפט? במקרים בהם קיימת הסכמה בין הצדדים שכוללת בקשה לשופט להכריע רק על פי תוצאות בדיקת הפוליגרף.

השופט אינו מתחייב לעשות כן, אך הוא כן יכניס זאת בתור שיקול עיקרי להחלטתו.

 

פוליגרף בבית המשפט הפלילי – מדוע ישנה בעיית קבילות?

כאמור, בדיקת הפוליגרף אינה קבילה בבית המשפט בהליך פלילי. למה פוליגרף לא קביל בבית משפט במקרה הזה? זוהי הסיבה:

מאחר שבדיקת הפוליגרף אינה אמינה ב-100% והמשפט הפלילי מאופיין באפשרויות ענישה מגוונות ביותר שכוללות גם תקופות מאסר, קרי שלילת החופש של האדם והרחקתו מן החברה, המחוקק בחר שלא לאפשר מקום לטעויות ולא להפוך את בדיקת הפוליגרף לראיה קבילה.

מה החוק קובע לגבי קבילות תוצאה של בדיקת פוליגרף בבית משפט? שגם אם נאשמים בוחרים לעבור בדיקת פוליגרף ולהציג את תוצאותיה במהלך המשפט, הדבר אינו יכול להיחשב בתור ראיה קבילה, בשום מקרה.